« Mindfulness » au Collège

« Mindfulness » au Collège -

Je préfère garder « mindfulness » en anglais car la traduction française ne correspond pas vraiment au mot tel qu’il est employé ou vécu dans le monde de l’éducation anglo-saxonne, notamment aux USA, en Angleterre ou à Singapour.

Séance mindfulness – SEL le mercredi avec Fany Marinoni. On commence par la relaxation, la prise de conscience de soi, l’instant présent avec la respiration…

Il s’agit de la pleine conscience ou encore présence attentive en français, activité souvent réservée aux adultes, pratiquée lors de stages, chez soi ou en accompagnement d’activités telles que le yoga, mais plus rarement dans le cadre scolaire, même si certaines écoles en découvrent les bénéfices pour les élèves.

Je l’ai longtemps mis en pratique avec mes élèves à Singapour, de façon modeste mais avec des résultats évidents et très bénéfiques sur le plan émotionnel et académique.

 

Quelques faits :

A Singapour, le ministère de l’éducation (MOE – Ministry Of Education) a mis en place ce programme dans des dizaines d’écoles publiques. Il s’agit souvent de séances courtes en école primaire, avant les cours ou à la pause déjeuner, pour ramener les élèves au calme, prendre conscience de leurs sensations et développer la capacité à se concentrer. (voir en annexe la description de cette pratique)

Aux U.S.A., de nombreuses écoles privées ont lancé des programmes de formation pour les professeurs avec une application dans les classes, y compris au collège ou lycée.  J’avais initié un tel programme en collaboration avec le centre mindfulnessde l’université de San Diego, dans l’établissement que je dirigeais. La difficulté, au niveau du collège est parfois de trouver des professeurs convaincus, formés et qui trouvent du temps à y consacrer, les horaires étant limités pour chaque matière.

 

Enfin, de nombreuses recherches sont en cours ou ont déjà montré l’impact positif de mindfulness, notamment quand le programme est associé à SEL (Social and Emotional Learning), c’est à dire à une culture d’école où l’on prend en compte au quotidien, dans l’éducation donnée aux enfants, cette dimension essentielle qui est celle des émotions, de l’intelligence émotionnelle, notion qui recouvre la connaissance de soi et de ses sentiments et la lecture et compréhension de ceux des autres, la capacité donc à interagir en société avec de nombreuses qualités, telles que l’empathie.

Ces recherches montrent notamment un impact positif de mindfulnesssur l’élimination du stress, la capacité à se concentrer, la sensation de bien-être ainsi que l’obtention de meilleurs résultats sur le plan académique, dans des matières comme les mathématiques.

 

Au collège, nous avons déjà mis en place un programme SEL qui débute en 6èmeet se poursuivra pendant les 4 années du collège. Il s’inscrit aussi dans la continuité de ce qui se pratique au primaire de l’EBiHS. Quelques exemples concrets, en dehors de la pratique quotidienne dans la classe : la semaine de cohésion en début d’année et les séances à chaque période avec Fany Marinoni. La pratique de mindfulnessest plus ponctuelle et dépend des choix des élèves car certaines options ou ASA ont permis aux élèves d’en découvrir la pratique : ateliers théâtre avec Mrs Crake qui a débuté les séances avec une séance de mindfulness, ateliers du mercredi midi avec Fany, mais aussi découverte pour toute la classe lors des séances SEL, une fois par période.

 

Je suis persuadé qu’une sensibilisation des élèves ne peut qu’avoir des effets positifs à la fois individuellement et sur le groupe. La pratique peut aussi être encouragée à la maison, un enfant pouvant lors de moment de stress faire appel à ce qu’il a appris au collège et appliquer la routine simple qu’il aura vécue avec plaisir en classe.

 

Christian Jarlov

 

Plus sur Mindfulness ci-dessous:

Annexe

 

Ci-dessous la conclusion d’un mémoire de recherche à Singapour :

Mindfulness in education: the case of Singapore

Kiat HuiKhng

National Institute of Education, Nanyang Technological University, Singapore, Singapore

January 2018

 

Extrait et definition de Mindfulness :

 

Mindfulness

Mindfulness refers to a quality of attention – specifically, paying attention to the full spectrum of each moment’s experience in an open, non-judgmental manner (e.g., Kabat- Zinn, 2003). Hence, mindfulness can be seen as a quality that exists dispositionally in all individuals, with more mindful individuals being more able to pay attention in that manner compared to less mindful individuals. A rich body of research has shown dispositional or trait mindfulness – typically measured on self-reported mindfulness questionnaires such as the Five-Facet Mindfulness Questionnaire (FFMQ; Baer, Smith, Hopkins, Krietemeyer, & Toney, 2006) – to be positively related to psychological

health and emotional well-being and cognitive performance (for a review, see e.g., Keng, Smoski, & Robins, 2011).

While present as an inherent trait, mindfulness can be cultivated or increased with training or practice. For instance, the Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) program, the first standardized program that initiated MBP into clinical therapy, was developed to cultivate mindfulness as a self-regulatory tool in chronic pain management (Kabat-Zinn, 1982). Mindfulness training typically seeks to foster mindful attention with the use of sensorial exercises to cultivate moment-by-moment, non- judgmental attention and awareness. For example, in mindful breathing, one is commonly instructed to focus and maintain one’s attention on the physical sensations of one’s breathing. If any thought or emotion should arise, one should merely notice that the thought/emotion has occurred and, without engaging further with the thought/emotion, redirect one’s attention back to the physical sensations of the breath.

 

Mindfulness training typically seeks to foster mindful attention with the use of sensorial exercises to cultivate moment-by-moment, non- judgmental attention and awareness.For example, in mindful breathing, one is commonly instructed to focus and maintain one’s attention on the physical sensations of one’s breathing. If any thought or emotion should arise, one should merely notice that the thought/emotion has occurred and, without engaging further with the thought/emotion, redirect one’s attention back to the physical sensations of the breath. By not engaging with the thought/emotion that arises, attention is able to stay focused on the present moment instead of being projected to the past or future (e.g., rumination, worry, judgement). Yet the thought/emotion that has arisen in a moment is part of that moment’s full experience and hence, its presence is noticed or acknowledged and not denied or suppressed. Noticing/observing without engaging in judgment allows one to approach each new moment’s experience with openness and acceptance. This open, non-reactive awareness and acceptance contributes to cognitive, emotional, and behavioral regulation by enabling one to respond reflectively rather than react reflexively (see e.g., Chiesa, Calati, & Serretti, 2011).

 

Conclusion de l’article

Mindfulness-based training has become one of the most studied and validated intervention techniques. With the rising movement on holistic education, such “practices that were once considered fringe or marginal by mainstream educators only a decade ago, are now being embraced and openly recognised as integral elements in running a successful classroom” (Albrecht et al., 2012, p.7) Mindfulness has been proposed to herald “a new age of positive education” (Ferrian, 2016), and “a new generation of professional teacher development” (Roeser, Skinner, Beers, & Jennings, 2012, p.167).

Mindfulness-in-education is still in its infancy in Singapore, but on a definite upward trend. As a Director of Learning at an international school expressed (via personal communication), “like most schools we are increasingly interested in promoting mental health and wellbeing – and mindfulness techniques are clearly an important element of that.” While developing children’s academic knowledge and skills, we should be reminded that “education is all about arming our kids with the tools they need to lead a happy and fulfilling life” (Edwards, 2015). By also giving children coping skills and capacities to thrive in an evolving world, such as through mindfulness, “we are planting the seeds of sustainable success”(Edwards, 2015).

 

Extrait d’un article – équipe canadienne

 

Enhancing Cognitive and Social–Emotional Development Through a Simple-to-Administer Mindfulness-Based School Program for Elementary School Children: A Randomized Controlled Trial

Kimberly A. Schonert-Reichl, Eva Oberle, Molly Stewart Lawlor, David Abbott, Kimberly Thomson, Tim F. Oberlander, and Adele Diamond

Kimberly A. Schonert-Reichl, Department of Educational and Counselling Psychology, and Special Education and Human Early Learning Partnership, University of British Columbia, Vancouver, British Columbia, Canada; Contributor Information.
Correspondence concerning this article should be addressed to Kimberly A. Schonert-Reichl, Department of Educational and Counselling Psychology, and Special Education, 2125 Main Mall, University of British Columbia, Vancouver, BC, V6T 1Z4, Canada. kimberly.schonert-reichl@ubc.ca

The authors hypothesized that a social and emotional learning (SEL) program involving mindfulness and caring for others, designed for elementary school students, would enhance cognitive control, reduce stress, promote well-being and prosociality, and produce positive school outcomes. To test this hypothesis, 4 classes of combined 4th and 5th graders (N = 99) were randomly assigned to receive the SEL with mindfulness program versus a regular social responsibility program. Measures assessed executive functions (EFs), stress physiology via salivary cortisol, well-being (self-reports), prosociality and peer acceptance (peer reports), and math grades. Relative to children in the social responsibility program, children who received the SEL program with mindfulness (a) improved more in their cognitive control and stress physiology; (b) reported greater empathy, perspective-taking, emotional control, optimism, school self-concept, and mindfulness, (c) showed greater decreases in self-reported symptoms of depression and peer-rated aggression, (d) were rated by peers as more prosocial, and (e) increased in peer acceptance (or sociometric popularity).The results of this investigation suggest the promise of this SEL intervention and address a lacuna in the scientific literature—identifying strategies not only to ameliorate children’s problems but also to cultivate their well-being and thriving. Directions for future research are discussed.